1.cikk.: A tanuló hiányzásai miatt esedékes osztályozóvizsgáról
Gyakran felmerülő kérdés hogy egy tanuló mulasztásai (hiányzásai) miatt mikor utasítható osztályozó vizsgára. Felhívom a tisztelt Szülők figyelmét, hogy az intézmények sokszor hibásan járnak el, ezért nem árt tisztában lenni a pontos szabályozással!
A tanuló minősítésével kapcsolatos alapvető főszabály az alábbi:
20/2012 EMMI Rendelet 64. § (1)-(2), illetve 51.§ (7)- "A tanuló osztályzatait évközi teljesítménye és érdemjegyei vagy az osztályozó vizsgán nyújtott teljesítménye alapján kell megállapítani."
- "Osztályozó vizsgára, akkor bocsátható a tanuló, ha egy tanítási évben az igazolt és igazolatlan mulasztása együttesen meghaladja a 250 tanítási órát vagy a tanítási órák 30 %-át és emiatt a teljesítménye tanítási év közben nem volt érdemjeggyel értékelhető."
20/2012 EMMI Rendelet 6. § (1)Fontos a két feltétel egyidejű teljesülése, tehát nem elegendő a mulasztás mértéke, az is kell, hogy a tanulónak ne legyen elegendő érdemjegye, mert ellenkező esetben nem csak lehet, hanem kell is osztályozni! Az osztályozáshoz szükséges érdemjegyek számát az intézmény pedagógiai programjában kell meghatározni.
- bi) a tanuló tanulmányi munkájának írásban, szóban vagy gyakorlatban történő ellenőrzési és értékelési módját, diagnosztikus, szummatív, fejlesztő formáit, valamint a magatartás és szorgalom minősítésének elveit,
Példa:
Tegyük fel, hogy egy iskolában a Pedagógiai Program szerint az osztályozáshoz szükséges érdemjegy félévenként a tantárgy heti óraszámának háromszorosa (ez egy heti 1 órás tantárgy esetén legalább 3 db érdemjegyet, egy heti 3 órás tantárgy esetén legalább 9 db érdemjegyet jelent félévente és így tovább).
Ha ebben az intézményben a tanuló mulasztása meghaladta a jogszabályban rögzített mértéket, de minden tantárgyból van elegendő érdemjegye, akkor nem csak lehet, hanem kell is őt osztályozni, és egyetlen tantárgyból sem utasítható osztályozó vizsgára.
Ha egy tanuló mulasztása meghaladta a jogszabályban rögzített mértéket, például igazolt és igazolatlan mulasztásainak száma 309 óra, és egy heti 3 órás tantárgyból abban a félévben csak 8 érdemjegye van, akkor abból a tantárgyból osztályozó vizsgát köteles tenni.
Összefoglalva:
A hiányzás miatt osztályozó vizsgára utasított tanuló esetében nem elegendő, hogy a hiányzása a jogszabályban meghatározott mértéket meghaladta (250 tanítási óra, vagy tantárgyankénti 30 %-os hiányzás), az is szükséges, hogy a tanulónak ne legyen elegendő érdemjegye az adott félévben. Mert ha van az iskola Pedagógiai Programja által előírt elegendő érdemjegye az adott tantárgyból (vagy tantárgyakból), akkor hiába a hiányzások száma nem csak lehet, hanem kell is őt osztályozni.
Megjegyzés:
Fontos tisztázni, hogy ha egy tanuló hiányzása nem haladja meg a 20/2012 EMMI Rendelet 64. § (1)-(2), illetve 51.§ (7) jogszabályban meghatározott 250 tanítási óra, vagy a tantárgyankénti 30 %-os hiányzás mértékét, akkor nem utasítható osztályozó vizsgára csak azért ,mert nincs elegendő érdemjegye valamely tantárgyból az adott félévben. Hiába magas a tanuló mulasztásainak száma (pl: 200 tanítási óra), a jogszabály értelmében elegendő időt töltött az intézményben, hogy érdemjegyeket szerezzen, vagyis ebben az esetben az adott tantárgyat tanító pedagógus követett el mulasztást, azzal, hogy nem volt elegendő számonkérés az osztályozáshoz szükséges érdemjegy eléréséhez.
Véleményem szerint ilyen esetben a tanulót a meglévő érdemjegyei alapján le kell zárni, osztályzatot kell neki adni. Ha esetleg a tanuló bukásra állna, akkor azonnali számonkérési lehetőséget kell biztosítani számára a javítási lehetőség érdekében. Ezek a javaslatok is szabálytalanok, de az a fontos, hogy bármilyen az előírásoktól eltérő döntést hoz az intézmény, az a tanuló javára kell, hogy történjen. A tanuló ugyanis nem tehetett arról, hogy nem kapott elegendő érdemjegyet, a kevés érdemjegy miatt osztályozóvizsgára utasítás viszont nem a tanuló javát szolgálja, mert a néhány hiányzó számonkérés miatt neki a teljes féléves, vagy éves tananyagból kellene vizsgáznia a pedagógus hibájából.
Hallottam már olyan
érvelést, hogy a tanulót a több igazolatlan hiányzása miatt kell osztályozó
vizsgára utasítani. Ez hibás gondolatmenet. Fontos, hogy az igazolatlan
hiányzások számának az
osztályozó vizsga kérdésében nincs kitűntetett szerepük. Ugyanis a 20/2012
EMMI Rendelet 64. § (1)-(2), illetve 51.§ (7) jogszabályban meghatározott 250 tanítási óra, vagy
tantárgyankénti 30 %-os hiányzás mértékének meghatározásakor az igazolt és
igazolatlan mulasztásokat együtt kell számolni.